Wijn en Wijn.nl

U bevindt zich hier: Informatie » Nieuws

Janna Rijpma over WIJNenWIJN.nl

Door: Karel Hoenderdos

“Neem me mee in je wijnwinkel, dat wil ik!”

Door Karel Hoenderdos

In haar prachtige huis in Breukelen vraagt ze: “wat wil je in de bibliotheek of in de keuken?” Ik kies voor de keuken en geniet als nel van een krachtige espresso. Ze voelt zich als een zeeman/vrouw die af en toe thuis is. De romantiek van wijn proeven wereldwijd betekent soms ook dagenlang in donkere koude kelderruimten wijn beoordelen. “ Je kunt dan niet even een ‘offday’ hebben zegt ze, want de wijnboeren hebben een jaar lang al het mogelijke gedaan om de mooiste wijn te maken en dan kom ik even een zesje geven omdat ik mijn kop er niet bij heb. Dat kan natuurlijk niet.” Maar verder gaat ons gesprek natuurlijk over internet als het derde wijnkanaal in ons land.

“Ik ben geen computermens, dus ik heb niets met bloggen, chatten of je hoe dat ook allemaal noemt. Als ik iets zoek moet het vooral snel en gemakkelijk. WIJNenWIJN is de Google in de wijnwereld en dat maakt het voor de wijnconsument een stuk gemakkelijker. Maar eigenlijk vind ik nog nergens op internet een winkel waar ik me thuis zou voelen. En dat terwijl de technische mogelijkheden er wel zijn.” Ze maakt me nieuwsgierig. Hoe zou die virtuele wijnwinkel eruit zien?

“Als je in een echte wijnwinkel binnenstapt is er altijd iemand die je vraagt: “wat kan ik voor u doen?” En dan kun je gewoon vertellen wat je zoekt en tussen die honderden flessen krijg je een paar tips en adviezen. Als ik mijn pinbon in de geldautomaat stop staat er: “welkom mevrouw Rijpma” dat is wel mager, maar op internet moet er veel meer mogelijk zijn als ik de webwinkel binnenkom.”
Ook de echte wijnwinkel vindt ze ouderwets ingericht. Denk je nu echt dat de consument binnenkomt en recht op een schap Argentinië of Chili afloopt? Die indeling slaat echt nergens op. Ik zoek een fles wijn voor de borrel, voor het diner of misschien wel als een cadeautje. Maak dus een borrelhoek met wijnen die je uitstekend op de bank kunt drinken. En maak een schap met lichte witte begeleiders bij vis of asperges. Op internet kan dat als een virtuele winkel gepresenteerd worden waarin je kunt rondwandelen en keuzes kunt maken. Tegelijk krijg je bepaalde tips over dat segment.” En zo rolt hier een prachtig concept over de keukentafel!
“Als je bij Bol een boek bestelt zie je ook tips die gerelateerd zijn aan dat boek. In de wijn kan dat ook: “als dit jouw smaak is, dan zal deze wijn je ook aanspreken..”
Terwijl we in de site van WIJNenWIJN bladeren ziet ze nog zo’n handicap: “daar moet je per doos van 6 kopen. Ik adviseer iedereen dat nooit te doen, tenzij je hem geproefd hebt.” Bij een doos wijn moet je zeker van je zaak zijn. Er zou dus een vriendelijk advies moeten zijn, een stem of een gezicht die zegt: “kun je geen keus maken? Dan maken we een proefpakket voor je klaar”
Voor Janna Rijpma is er een duidelijke trend die de wijnsector zou kunnen zetten: van gemakkelijk en snel knoppen indrukken moeten we naar gezellig winkelen! “Neem me mee in je wijnwinkel, dat wil ik. En alsjeblieft met een beetje humor, die wijnwereld is zo vreselijk serieus…”
Het gesprek zal zeker nog een vervolg krijgen, dit proef als een fris glas champagne! Maar ja, ik moet nog rijden, dus dat wordt vervolgd….