Wijn en Wijn.nl

U bevindt zich hier: Informatie » Nieuws

Wijnverkoop internet controleert op leeftijd

Het idee dat jongeren massaal en eenvoudig via internet hun drank bestellen is een misvatting. Dat stelt Karel Hoenderdos van het wijnportaal WIJNenWIJN.nl. Op dit portaal kan de consument kiezen en vergelijken uit het aanbod van verschillende wijn-webwinkels. “De wijn-webwinkel is een professioneel verkoopkanaal geworden en streeft naar een betere serviceverlening dan de traditionele verkoopkanalen. Daar hoort ook de controle op leeftijd bij.”

Concurrentie
De Slijtersunie en het Slijtersvakblad kwamen met het bericht naar buiten dat wijn en bier kopen via internet beschouwd moet worden als “illegale handel”. De verkoop zou via garageboxen en zolderkamertjes buiten de controle van de Voedsel en Warenautoriteit blijven. Zij stellen voor dat de “Zweedse oplossing” hier ook ideaal zou zijn: alleen gelegitimeerd afhalen van alcoholpakketten op het postkantoor. Dat hier sprake is van belangenverdediging ontkennen zijn niet overigens, maar het beeld wat zij schetsen is buiten de werkelijkheid. De VWA controleert wel degelijk en herkent zich ook niet in de uitspraken van de slijters.
“Het lijkt wel of we terug moeten naar de vorige eeuw toen internet nog geen verkoopkanaal was, de postkantoren nog functioneerden en de slijter speelde voor wijnkenner.” Aldus Hoenderdos.

Gezonde bedrijfstak
Wijnverkoop via internet groeit al tientallen jaren en begint een gezonde bedrijfstak te worden. De internet-wijnconsument is een echte wijnliefhebber en zeker ouder dan 16 jaar. De distributie vindt vooral plaats via gespecialiseerde wijntransporteurs. Verzending met TNP post komt wel voor, maar het risico op breuk is groter. Het postkantoor kan op termijn geen schakel meer in de keten zijn, want TNT heft juist de postkantoren op. De gespecialiseerde wijntransporteur houdt zich ook aan de code en controleert bij ontvangst of de besteller ouder is dan 16 jaar.
Bij een rondvraag onder de wijn-webwinkels blijkt dat bij de orderontvangst al op leeftijd gecontroleerd wordt. Soms wordt een nieuwe klant ter verificatie gebeld en in geval van twijfel wordt niet geleverd. De branche kan zich op dit punt geen enkel risico permitteren.

De omvang van de wijverkoop via internet is in Nederland niet bekend. Karel Hoenderdos verbaast zichover deze naïviteit in de sector. Hij heeft erop aangedrongen dit in het jaarlijks consumentenonderzoek mee te nemen. Dat wordt uigevoerd door het het Wijninformatiecentrum. Het internet marktsegment wordt hierbij nog steeds genegeerd. Daarom heeft WIJNenWIJN besloten dit onderzoek nu zelf uit te voeren. Het vermoeden bestaat dat de verkoop via internet jaarlijks verdubbelt. Van een heel kleine speler ontwikkelt het segment zich nu tot een marktaandeel van ca. 6 tot 8 procent. Wijn is overigens internationaal een van de best verkopende levensmiddelen op internet. Daar zijn duidelijke redenen voor en juist de klanttevredenheid is de belangrijkste groeifactor. "Het is een storm in een glas wijn" concludeert Karel Hoenderdos die de slijters van harte uitnodigt een goede website te bouwen.