Wijn en Wijn.nl

U bevindt zich hier: Blog

Lege wijnschappen goed voor de verkoop?

vrijdag 3 april 2009 - 10:22:54 - Door: Karel Hoenderdos

Waar een Universiteit toch klein in kan zijn… Het aantal onderzoeken naar zinloze onderwerpen neemt hand over hand toe. En wijn blijkt daarvoor een dankbaar onderwerp te zijn. De Universiteit van Wageningen, toch een respectabel instituut, heeft een onderzoek gedaan naar de wijnconsument die voor het wijnschap zijn keuze wil maken. En dat is nu precies een onderzoek wat ik heel belangrijk vind! Maar wat een teleurstelling.

Als overtuigde internet-wijnconsument laat ik het wijnschap in de supermarkt al jaren links liggen. Want hun marketingtechniek bestond uit een paar simpele (en smaakloze) trucjes:

  • wat je laag in het schap zet is goedkoper, de duurdere flessen staan op ooghoogte.
  • alle pogingen om smaakcodes en andere smaakinformatie te hanteren zijn mislukt.
  • het assortiment is te klein voor een goede wijnkeuze.
  • het etiket blijkt de enige verleider te zijn, vandaar steeds meer fantasie en minder informatie.

Daar is nu een nieuwe truc bijgekomen. Met dank aan het flutonderzoek uit Wageningen: een bijna leeg schap doet vermoeden dat die wijnen beter zijn en daarom vaker verkocht worden. We zijn gewoon meelopers. De krantenkoppen liegen er niet om: “wijnconsument is een kuddedier”.

En dat terwijl er zoveel te onderzoeken valt. Hoe komt de consument tot een wijnkeuze? Is zijn menu het uitgangspunt of zijn wijnvoorkeur? Koopt hij het liefst de fles die hij al eerder had of koopt hij ook onbekende wijnen? Is de prijs doorslaggevend of de smaak? Wat is de rol van het etiket bij de aankoop? Kopt men alleen in de supermarkt of ook bij de wijnspecialist of op internet?

Neen, dit onderzoek had net zo goed bij het melkschap kunnen plaatsvinden, dat zou een betere benadering zijn om kuddegedrag te onderzoeken.